#1 Trainingsbureau voor Nederlandse bureauwereld!

#1

Trainingsbureau voor Nederlandse bureauwereld!

Jezelf voorstellen? De 3 grootste valkuilen

Het moment dat je jezelf moet voorstellen: voor veel mensen een onrustig en soms zelfs zenuwslopend moment. Of je nu in een voorstelrondje zit tijdens een training, een klant voor het eerst spreekt of op een netwerkborrel je verhaal doet, er is altijd die vraag: wat ga ik zeggen en hoe kom ik over?

Sommigen ratelen een onsamenhangend verhaal af, anderen houden het zo kort dat ze amper impact maken. En dan zijn er nog de mensen die, zodra ze klaar zijn met hun introductie, zich niet eens meer kunnen herinneren wat de anderen hebben gezegd. Klinkt herkenbaar? Dan is de kans groot dat je in één van deze drie veelvoorkomende valkuilen trapt. Gelukkig zijn er slimme manieren om dit te voorkomen.

Valkuil 1: Te veel informatie geven

Je begint te vertellen wie je bent, wat je doet, bij welk team je hoort
 en voordat je het weet, ben je vijf minuten verder en haakt je publiek af. Oeps. Te veel willen vertellen is een valkuil die vaak voortkomt uit onzekerheid: je wilt laten zien dat je van alles doet en dat je expertise hebt. Maar het resultaat? Mensen onthouden niets, nada, niente. Hoe voorkom je dit? Hou het kort en krachtig. EĂ©n krachtige zin waarin je jezelf introduceert is vaak al voldoende. Bijvoorbeeld: “Ik help teams effectiever samenwerken door communicatiepatronen inzichtelijk te maken.” Of gebruik de ‘regel van drie’. Mensen onthouden informatie beter als je drie punten noemt. Bijvoorbeeld: “Ik ben trainer, coach en gespecialiseerd in communicatie.”

Valkuil 2: Je focussen op wat je gaat zeggen (en daardoor niet luisteren)

Je weet dat je straks aan de beurt bent om jezelf voor te stellen en ondertussen ben je in je hoofd aan het repeteren wat je gaat zeggen. Het gevolg? Je hoort amper wat anderen zeggen. En zodra jij aan de beurt bent, komt je verhaal alsnog geforceerd of onnatuurlijk over. Hoe voorkom je dit? Bereid een flexibele introductie voor. Schrijf eens een paar kernwoorden op die bij jouw passen en je wilt noemen bij een voorstelrondje. Pas wel op dat je niet een volledig script uit je hoofd leert. Nog een manier: herhaal of verwijs naar iets wat eerder gezegd is. Dit laat zien dat je hebt geluisterd. Bijvoorbeeld: “Ik herken ook wat Lisa net zei over klantcontact. In mijn werk als consultant stoei ik daar ook vaak mee.”

Valkuil 3: Een saaie, standaard introductie geven

“Hallo, ik ben Mark, 42 jaar en ik werk bij Bureau Koopmans als projectmanager.” Oké  en nu? Dit soort introducties zijn veilig, maar totaal niet memorabel. Wil je dat mensen je onthouden, dan moet je zorgen voor iets wat blijft hangen. Gebruik bijvoorbeeld een korte anekdote of metafoor: “Mijn werk draait om het voorkomen van misverstanden. Eigenlijk ben ik net een tolk, maar dan tussen twee talen van verschillende afdelingen.” Of laat je passie of iets persoonlijks doorklinken. Bijvoorbeeld: “Je kunt mij soms diep in de nacht in de stad tegenkomen. Ik ben namelijk ook urban graffiti artist.” Zo’n detail vergeet je niet zo snel!

Oefening baart kunst

Nu wordt niemand geboren met de perfecte introductie. Maar met een beetje voorbereiding en de juiste technieken zorg je ervoor dat jij jezelf voortaan op een ontspannen, authentieke en impactvolle manier kunt voorstellen. Wil je dit eens een dag lang oefenen en in de praktijk brengen? Tijdens onze training ‘Jezelf voorstellen met impact’ leer je hoe je zonder stress een introductie geeft die blijft hangen. Geen standaardpraatje meer, maar een uniek verhaal dat alleen bij jou past.

Ciao ciao.

Jody

Op de hoogte blijven?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Gerelateerde berichten

Op de hoogte blijven?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Laatste berichten

Mediatrainingen kosten vaak een paar duizend euro. Inclusief de tijdsinvestering van een halve of hele dag. Wat mogen deelnemers dan eigenlijk verwachten? Deze vraag komt regelmatig aan de orde tijdens mijn intakegesprekken met potentiële klanten. De focus ligt dan vaak op het wensenlijstje van de opdrachtgever: oefenen met lastige vragen,...

Herinner je je nog die scene uit de film The Wolf of Wall Street: “Sell me this pen.”? Hoe je die pen verkoopt, zegt veel over jouw vaardigheden als adviseur, consultant of verkoper. Veel mensen benoemen waarschijnlijk direct de kenmerken van de pen, maar echt goede adviseurs pakken het anders...

Vaak is een misverstand op de werkvloer geen kwestie van kwade bedoelingen, maar van verschillende interactie-, of anders gezegd, communicatiestijlen. Heb je wel eens een vergadering bijgewoond, waarbij het overleg eindigde in één al frustratie voor iedereen? Collega Marcel die niemand liet uitpraten, Diana die van de hak op de...